Friday 19 April 2013

Jadikan Pisaubelantara Sebagai Rujukan Pisau Anda 2

Salam dan selamat sejahtera,
Anda suka bilah mudah berkarat atau susah berkarat/Stainless Steel?
Kebanyakan keluli keras mudah berkarat terdiri dari jenis 1095, 1084, 1070, 1060, 1050 dan lain-lain lagi. 1095 adalah keluli yang mempunyai jumlah karbon yang sangat tinggi, paling popular kerana ia mempunyai kekerasan yang tinggi, tahan haus dan mudah untuk diasah. Keluli ini cukup mudah berkarat jadi ianya memerlukan penjagaan yang lebih baik. Rajin-rajinlah sapu minyak bila hendak simpan. 1050 pula adalah keluli yang rendah jumlah karbonnya jadi kekerasannya kurang dari 1095 akan tetapi kekuatannya sangat baik.

Tak kena dengan citarasa anda? Sila call/SMS/Email saya dan beritahu bagaimanakah pisau idaman anda. Siapa tahu mungkin saya dapat membantu.
"Apa ertinya kualiti jika mahal sampai tak boleh dibeli"  

~pisaubelantara~

7 comments:

  1. salam bro...saya mencadangkan saudara topik mengenai EDC knife @'pisau kegunaan seharian'..adakah salah mengikut undang2 membawa atau memiliki pisau.dan apa pula syarat2 yang membolehkannya..err..ada tak alat penjagaan pisau dan batu asah yg berkualiti..boleh syorkan.?

    ReplyDelete
  2. Wsalam, topik EDC mmg dalam perancangan termasuklah yang berkaitan dgn undang-undang. Saya masih tercari-cari sebenarnya saiz pisau yang dibenarkan sehingga kini yang ada hanyalah mendengar dari buah mulut orang sahaja. Pendapat saya ianya melibatkan isu keselamatan orang ramai apabila di warwarkan.

    ReplyDelete
  3. setahu saya pisau yang lebih dari 3inci tidak boleh dibawa @ salah disisi undang2.malah ada peniaga pisau dipasar malam tempat saya turut mengatakan perkara yg sama,namun bagi saya selagi saya boleh bawa tanpa pengetahuan orang saya akan bawa,tambah pula bila kes2 samun dan ragut yang menjadi2 sekarang ini.

    ReplyDelete
  4. Salam menarik topik nie... saya nak tahu juga selain panjang bilah bagaimana dengan fungsi pisau tu. Ada yang kata kalau pisau lipat boleh "lock" tak boleh bawa jalan-jalan. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkemungkinan besar undang-undang berkaitan pisau lipat di ambil dari British. Kenalan saya di sana hanya membawa Victorinox kecil sebagai EDC. Ini adalah kerana pisau lipat ada lock berkemampuan untuk menikam manakala pisau lipat tanpa lock, kemampuannya adalah kurang dan berisiko tinggi untuk mencederakan tangan si pemakai (Terlipat dan pancung/cedera jari sendiri).

      Delete
  5. salam Sir..htr saya gambar pisau yg lulus PDRM pls

    ReplyDelete
  6. salam Sir..htr saya gambar pisau yg lulus PDRM pls

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...